MİNİK KARADENİZ TURU -8- ÇAY NASIL TOPLANIR ve SONRASINDA HANGİ İŞLEMLERDEN GEÇER? :)

Pazar, Ekim 14, 2012

Yaza yaza yazın son demlerinden kalma tatilimizin son postuna geldim. :) Çevremdeki arkadaşlarıma Rize'liyim dediğimde çayla ilgili sorular soruluyordu Ben de anlatmak için bir kaç resim çekmiştim. Aslında kuzenimin çalıştığı çay fabrikasına gidecektim ama öyle gezdik ki vakit olmadı. :) 


Resimde gördüklerimiz henüz toplanmamış çaylar. Çay makası da işte budur. :) Makasın bir ucunda torba,diğer ucunda ise kesilen çayın içine düşmesini sağlayan bir kapak bulunuyor. 
Makası hızla kullandığınızda hiç dökülmeden çaylar torbada toplanıyor. 
Toplanan çaylar bu çuvala dökülüyor. Biz çul diyoruz. :) Bir çul yaklaşık 50 kg'lık taze çay alıyor. Kare şeklinde uçlarından sıkıca bağlanarak aşağıdaki Çay Alım Yeri'ne götürülür.

Tartılıp,satılır. Bazen peşin parayla,bazen de sonra ödenmek üzre. :) 
Alım yerinde toplanan çaylar büyük kamyonlara yüklenip çay fabrikasına götürülür. 
Gerisini resimler olmadığı için ben kısaca anlatayım. :)
Taze çaylar silindir şeklinde büyük kazanlarda yüksek ısı sayesinde kahverengi olan rengini alır. İçindeki çay çöpleri arıtılarak paketlenir. :) İçmeye hazır hale gelir. 
En iyi çay Mayıs ayında toplanan çaydır. Ve üzerinden zaman geçmiş durmuş çay daha iyidir. Hem daha çok dem verir. Hem de taze kokusunu üzerinden atmış olur. :) 
Bu resim Rize'ye varışımızın ertesi gününden. :)  
Bundan sonraki resimler de dönmeden evvel son günümüzden.
Benim çay topladığım yer henüz toplanmamış olan kısım,hemen yan taraftan görünen minik çaylık ise toplanmış. Zaten toplanan kısım sadece çay tamilarinın filiz olan kısımları. :) Çay tamisi: Çay ağacı. :)
Bu kiviler ise yengemin erkek kardeşinin çay bahçesinden. 

Son yıllarda Karadeniz'de kivi üreticiliği gayet ilerliyor. Ben de burada bahsetmek istedim. :)


Son olarak bizim Başukari''yi paylaşmak istedim. Oradaki ağaç Karamiş ağacı. :) Karayemiş ve Taflan da deniyor. Önceden çay toplandığı zaman eve dönülemeyebiliyormuş. Ondan dolayı uzaktaki çay bahçelerinin içine böyle taş evle yapılıyormuş. Biz küçükken köye her gidişimizde oraya gider bakkaldan abur cubur alır,piknik yapar,ağaçlara tırmanırdık. :) Zaman geçti,evlendik öyle de gittik. Neyse biz gittik,geldik umarım gidecek olanlara bir fikir vermişimdir. Hoşçakalın. :)
  Not :Turşu ve limonata tarifi ve bir sürü tarif yolda. :) 

You Might Also Like

4 yorum

  1. fotoğraflar süperdi...
    objektifine sağlık canım...
    bende aslen Trabzonluyum...
    çaylıklar biizm ordada var...
    ayyy acayip özlemişim...
    karadeniizi :))
    bu fotoğraflar çok iyi geldi...
    küçükken bende toplamıştım çay makasıyla...
    çok zevkli ...
    annem her yaz gidiyor çay toplamaya...

    sevgiler canım...

    YanıtlaSil
  2. @gurme şirine Çok teşekkürler canım. Senin de yüreğine sağlık. :)
    Memleket özleniyor gerçekten. Yazdan yaza gitmek lazım. :)
    Son resimde topladıklarımı kurutmak için getirdim. Organik yeşil çay ne de olsa. :)
    Bizim çaylar yarılıkta. Yazları tatile gidiyoruz genelde. Ne zamandır gidememiştim çok iyi geldi bu tatil.
    Sevgiler. :)

    YanıtlaSil
  3. Oy benim güzel memleketimm...

    YanıtlaSil
  4. @Zeynep'in Evi memleket bir başka seviliyor..

    YanıtlaSil